Korzystamy z plików „cookies”, by zagwarantować wysoką jakość naszej witryny. „Ciasteczka” pomagają nam przyspieszyć i usprawnić działanie strony. Nie zbieramy Twoich danych. Na naszej stronie mogą znaleźć się jednak treści (np. filmy YouTube), które podlegają polityce prywatności stron trzecich. Pamiętaj, że w każdej chwili możesz wyłączyć obsługę plików „cookies” w ustawieniach swojej przeglądarki.

Bawimy się w Nadnoteckim Instytucie UAM w Pile!

Blok dalekowschodni

Czy są na sali miłośnicy dalekiej Azji?

Jeśli tak, to świetnie się składa! Na tegorocznej edycji Pilkonu ponownie pojawi się Blok Dalekowschodni. Zatem jeśli anime i manga to Wasze drugie imiona, zawsze chcieliście nauczyć się języka japońskiego, a na brzmienie słowa „gundam” nie drapiecie się po głowie, to nie mogliście trafić lepiej! Na marginesie — jeżeli to wszystko brzmi dla Was obco, ale zostaliście zaintrygowani egzotyką, nie wahajcie się. Zapraszamy tym bardziej!

Poniżej przedstawiamy listę atrakcji, jakie czekają na Was w Bloku Dalekowschodnim. Nie dajcie się prosić!

A jeśli wolicie układ tabelaryczny...

Prelekcje

Jaka jest Japonia? I dlaczego taka nie jest?

Arkadiusz Jabłoński

Temat Japonii zajmuje poczesne miejsce wśród obecnych w powszechnych przekonaniach Polaków stereotypów i informacji o charakterze wręcz mitycznym. W trakcie prezentacji, świadomie utrzymanej w tonie krotochwilnym i przystępnym dla niejaponisty, autor planuje zanalizować kilka takich przypadków.

Nie sposób przecenić wpływu Edogawy Ranpo (1894-1965) na popkulturę japońską. Jego sytuująca się na pograniczu kryminału, sensacji i grozy twórczość literacka fascynuje osobliwym połączeniem erotyzmu, groteski i absurdu (ero guro nansensu), czyli kluczowych elementów kultury popularnej Japonii okresu międzywojennego. W swoim wystąpieniu postaram się zaprezentować to, co najciekawsze w twórczości Ranpo i innych luminarzy ówczesnej japońskiej literatury popularnej.

„Bestia w mroku”. Edogawa Ranpo i przedwojenna japońska literatura popularna

Andrzej Świrkowski

Jak azjatycka kultura ukształtowała Gwiezdne Wojny

Onufry Zagłoba, KF Druga Era

„Star Wars: Visions” to zbliżająca się kolaboracja między Lucasfilmem a japońskimi studiami produkującymi anime. Pieczętuje ona długą historię inspiracji zaciągniętych do tego uniwersum z kultur wschodu. Zaczynając od samego początku, prześledźmy jak azjatyckie kino, kultura i stylistyka ukształtowały jedną z najbardziej znanych zachodnich franczyz.

Podczas spotkania z Yaki Kingu czyli Yumiko i Danielem, będziecie mogli posłuchać o Japonii, czyli kraju w którym maskotki, postacie, cosplay to nie tylko chleb powszedni wybranych subkultur, a nieodłączny element codziennego życia w  tym kraju. Jak można zarobić pieniądze w przebraniu bohatera, jak przygotować postać i maskotkę dla firmy, jakie postacie i bohaterowie są najbardziej popularne w Japonii? Na te i zapewne inne istotne pytania związane z Japonią i tym tematem uzyskacie odpowiedź podczas spotkania z Yaki Kingu. Przewidywany również jest konkurs dla aktywnych uczestników i słuchaczy.

Kyarakuta dareke - kospure itoke! Czyli, wszędzie maskotki! Czas na cosplayowe psotki!

Yaki Kingu

Gundam – dlaczego nie?

Komin, KF Druga Era

Czy show o gigantycznych, pstrokato pokolorowanych robotach z laserowymi mieczami zasługują na gatunek real robot? Czy serie, którymi zasłynął Yoshiyuki Tomino na pewno są dla Ciebie? Na swojej prelekcji przedstawię parę grzechów dużych robotów i przekonam Was – bądź nie – do zagłębienia się w to uniwersum.

Anime i manga mają wiele gatunków, jak na dzieła kultury przystało. W tych gatunkach są podgatunki, mieszanki i masa postaci.
Zejdziemy wspólnie kilka poziomów wgłąb fachowej nomenklatury, aby poznać klasyczne już archetypy postaci. Rzecz jasna, wszystko z przymrużeniem oka.

Typologia dere dla wanna-be koneserów

Hugo Kopter, KF Druga Era

Japoński dla niewtajemniczonych

Anna „Nikara” Foltyniewicz

Do czego używamy poszczególnych rodzajów zapisu (kanji, hiragana, katakana), jak powstały kanji i jak poprawnie

je zapisywać, podobieństwa i różnice do znaków chińskich, różnice między pismem ręcznym, a czcionką

komputerową, używanie podstawowych partykuł i tworzenie prostych zdań.

Stoisz przed wyborem swojego romantycznego isekaia. Wybór odpowiedniej dla Ciebie rzeczywistości może nie być prosty!
Możesz wybierać między ciekawie postrzeganym romantyzmem okresu heian, femboiami okresu edo, czy tradycyjnym domostwem mającym swoje korzenie w czasach nowożytnych… Tu zasada „kiedyś to były czasy” nie działa, wszystko ma odbicie w teraźniejszości. A to dopiero wierch lodowej góry!

Perspektywa związków i quality waifu w historii Japonii, w relacji do współczesności

Każabka, KF Druga Era

Czy pamiętacie, że termin cosplay pochodzi z Japonii?

Otóż to! O ile powstanie całego cosplayowego nurtu to bardzo szeroki temat, tak nie można zapomnieć, że lwią część inspiracji stanowi manga i anime. Jeżeli chcecie poczytać więcej o cosplay’u na Pilkonie, to zajrzyjcie na tę stronę.

Japońska kuchnia na Pilkonie 2021

By w pełni zagłębić się w klimat dalekiego wschodu, zachęcamy Was do spróbowania prawdziwej (naprawdę!) kuchni japońskiej. Szczegóły znajdziecie w naszej Strefie Gastronomicznej.

Dalekowschodnie konkursy

Blok Dalekowschodni przewiduje małe konkursy z nagrodami. Zapraszamy serdecznie do spróbowania swoich sił.

1. Totalnie oklepany konkurs skrinowy

Klasyczny konkurs rodem z mangowych konwentów – odgadnij postać lub serię po wycinku a dostaniesz punkt lub dwa. A jak masz najwięcej punktów to wygrywasz. Proste, nie? No pewnie, że proste… 🙂

2. Turniej karaoke UltraStar

Indywidualny turniej karaoke UltraStar. Wyśpiewajcie (okropny suchar, co?) sobie zwycięstwo.Turniej prowadzą UltraStar TA.

14-16:00

Nadal zbyt mało rywalizacji? Pamiętajcie, że zawsze możecie kliknąć przycisk poniżej i przenieść się na stronę z konkursami. Tam zobaczycie co jeszcze w dziedzinie wyzwań dla Was przygotowaliśmy.

Gry dalekiej Japonii

U nas popularne od zawsze są szachy. A co na to Japonia?

Shogi

Wprowadzenie do tradycyjnej, azjatyckiej gry planszowej, nazywanej często wschodnimi szachami. Po prelekcji można i warto przetestować wiedzę w praktyce 🙂

Prowadzący: Dawid Thai Hai, KF Druga Era

Go

Wprowadzenie do tradycyjnej, azjatyckiej gry planszowej, która tylko na pozór wydaje się być prosta. Po prelekcji można i warto przetestować wiedzę w praktyce 🙂

Prowadzący: Polskie Stowarzyszenie Go, Klub Go Honte

Mahjong

O tym przedstawicielu wschodnich gier słyszał chyba każdy. Cóż więc pozostaje? Zapraszamy na wspólną grę!

Spragnieni atrakcji?!

Bądźcie na bieżąco obserwując nasze profile społecznościowe: